Monday, September 20, 2010

iPhone 4


yaa iPhone 4 sudah berada di Malaysia..aku dah lama nk tkar Hp tapi selalu pikir banyak kali..wuuu.untuk pengetahuan aku tak penah beli hp atas 500.Last aku beli hp 5 tahun yang lepas brand nokia 1112..

Hp kesayangan: Banyak kenangan..hahah

Ramai giler orang kutuk Hp aku..cam harem.cakap hp buruk..macam mana nk ngorat awek klu hp buruk..errr..panas telinga dengar.Tp klu hp mahal2 tak de credit, kedekut nk call orang wat pe kan..baik simpan dalam laci je kan..hahaha.amik ko!!..Berbalik kepada iPhone 4, pakej maxis tawar ni munasabah aaa..rasa nk angkat je..hee..tp aku mcm nk beli laptop dlu..laptop aku dlu abang aku amik lak dah..err.bila ntah dia nk bg balik kat aku..pakej iValue1 16gb bleh terima lagi. Patutkah aku beli iphone4?hahaha

P/s: Pagi tadi jmpa seorang awek senyum2 kat aku..dia dalam keta..cun tu.macam nk mntak no hp je..tp hp aku buruk segan nk tnjuk.hahaha.



Sunday, September 19, 2010

Monday Blues

Errr..mlas nya nk masuk kije..dah laa cuti lama untuk raya.. 2 minggu kot cuti..memang aku dh plan sblum masuk kerja lagi ari raya je mesti nk cuti lama..hee

Klu ari isnin je mesti pikir mcm ni kan..bos aku slalu pnggil ari isnin ni sbgai monday blues..smua orng mcm blur2 je bila ari isnin..hahaha..tnya apa2 yang ada kaitan minggu lpas mesti smua blur2 dan pasif..tp kjap je jadi macam tu..tghari ari je smua dah berkerja seperti biasa. Oleh itu jangan malas2..bekerjalaa.wuuuu


Saturday, September 18, 2010

Kenapa Aku Masih Solo


Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang.
Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat.
Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan.
Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar.
Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.
Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.
Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini.
Tips: Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.
Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah.
Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu.
Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah.
Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.
Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan.
Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju.
Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta.
Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan.
Tips: Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.
Demikian juga perkahwinan.
Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.
Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kealam berumahtangga.
Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah?
Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?
Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?
Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu.
Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu.
Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.
Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya.Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat.
Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.
Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya.
Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan.
Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.
Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi.
Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali.
Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.
Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada.
Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.
Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.
Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.
Petikan dari iuvislam.com

Monday, September 13, 2010

Raya ke-3 & ke-4

Raya ke-3 & ke-4 aku terpaksa gabung skali..xde cite nk cite.hee..raya ke-3 tak buat ape pon..mcm biasa malam2 tidor lmbt..pagi2 bangun lmbt..tapi yang best bangun2 dah ade nasik..hee..basuh2 muka trus mkn.best2..kat KL mane de smua ni..bangun2 kena mandi dlu lpas tu kena start motor cari nasik..huuu..kesimpulanya aku mlas mandi.hahaha..erk!! 

Tengahari tu aku call kawan yang kije tnb dia ade umah ke tak..dia ckp ade..hah ape lagi..ronggeng2 aa g umah dia..nama dia firdaus..aku pnggil dauh..orng Ke ELL pnggil daus..same je..hee.umah dia dkt kuartes polis..maklumlaa ayah dia polis..wuuu..Ajak kwn aku yg lain dtng umah dia gak..nama dia Nasri..aku pnggil Seri..sbb muka dia berseri2..haha..slalu sengih..nape dia sengih..gua pon tak tau.hahaha..

Raya ke-4 umh aku wat makan..tak de aa wat besar2 tp kecik2 je..panggil sdara je dtng mkn..aku pannggil Dauh ngn Seri dtng umah..jamu diorang mkn..diorang ckp sedap..tgk aa sape yg tlng..aku tlng tgk je key...hahaha..mlas aku nk masak kat umah..lgpon orng dh ramai kat dapur..ade mcm2 makanan..gulai daging, ayam goreng berempah, acar sayur, muffin blueberry, kek, kuih2 & part feveret aku serati goreng..orng Ke ELL mesti tak tau serati itu binatang ape..yup..memang binatang pon serati ni.hahaha...kat kelantan femes natey ni wat lauk..hee

Itik Serati dgn anak-anaknya..

Makan2 walaupon lauk dah abis.hahahah

Daus & Seri sedang menjamu selera

Saturday, September 11, 2010

Raya ke-2

weeeeee..raya ke-2 nk cite ape ek..pagi2 aku dh bngun awal..6:45am..awal ke bg korang..bg aku awal laa tu.lpas solat subuh trus perut aku lapa..smalam tak makan ape sbb raya pnye psal.pegi cari kat dapur..ape pon tak de.tak leh jadi ni..pegilah aku merayap umah2 makcik sblah cari sesuap nasi.huuu..pegi umh makcik aku yg buat nasik dagang smalam..trus g dapur..tnya ade nasik dagang lg tak..dia ckp ade..trus aku tanpa bnyk tanya amik pinggang trus cedok nasik ngn lauk.huhauhau...lapa pnyer psal..amik gulai tu tgk cam pelik je gulai ni..tnya makcik..ni gulai dah perangat lum smalam tkot erak je..dia ckp dah.aku amik bnyk2..hahahha..tamak pnyer psal..lpas tu amir air kickapoo..giler minum air gas pagi2 buta..lpas je mkn trus perut aku sakit.huwaaaa..
Lepas tu tgk jam baru kol 8am..gler ape nk g beraya umah orang time ni..confirm kwn2 aku tgh tdor lg.diorang same je spesis ngn aku..aku pon amik bantal tdor balik.ZzZzZZz..kol 11am adik aku gerak nk g beraya umah sdara..

Abis je beraya umh sdara..amik gambar kat kawasan tu..aku pegi gak cari lokasi bersejarah tu tapi tak jumpa pon.huuuu..mane ntah.hahaha..nnti aku cite Pantai Sabak (kg aku) & Pantai Kuala Pak Amat ni kawasan Jepun mendarat dan berperang..


Petang tak wat ape2..nk g beraya umh member mlas lak..chatting ngn fb je laa ptng2 smpai magrib..ZzzzZ..malam kini telah berlabuh..wuuuu..spupu aku ajak g Majlis Anak Kelantan Di Perantauan dkt Kelantan Trade Center (KTC).Tiap2 tahun aku g majlis ni sebagai tanda sokongan kepada kerajaan negeri Kelantan..weeeeeeeee

Nak tnjuk gmbar sket aku g sane..best2..bangga menjadi anak Kelantan.

Menteri Besar Kelantan
Persembahan Dikir Barat




Bergambar dgn tok guru yang disayangi
Bangga siot dpt bergambar dgn tokguru..walaupon beliau tidak melihat kamera.hee.sorry tok guru sebab kaco makan.hahahah..Beliau adalah idola aku..walaupon tidak mampu menjadi seperti beliau tetapi aku tetap akan mencontohi beliau..tokguru adalah terbaik!!!


Friday, September 10, 2010

First Day Raya..

Malam raya aku ingat nak g wakaf che yeh..tp aiseh mata ngantuk lak..tak dapat nak g.sape2 xtau wakaf che yeh ni ala2 updtown @ downtown..tp meriah lg sbb barang2 dr uptown/downtown amik dari wakaf che yeh ni..kalau aku pegi smalam mesti jem giler..dah laa nk jln2 pon sesak nafas..baik aku tdor...zZZZzzz.

Pagi raya mcm biasa bangun awal mandi sunat aidilfitri (tapi tak de awal sgt pon.hee).tgh mandi dgr takbir raya..pergh awal gler orng g masjid..ke aku yg lewat.hee. Lpas bangun g umah makcik sblah..mcm biasa tradisi pagi raya mkan nasik dagang..mkn2 sbb dh lama tak makan nasik dagang..ade udang, ayam, ikan ngn air tea cameroon..


Balik umah je baju melayu dah siap gantung kat dinding..mantap siii adik2 aku iron baju.hee..maceh2 bibit smua.dh siap pakai..tp butang baju melayu lak tak cukup..huwaaa,,tiap2 tahun mesti tak cukup satu butang..kena aa cari2 celah2 katil, dalam laci..sep baik jmpa yg lebih kurang sama.hee...

Pegi semayang raya kat kg..masjid tepi pantai..best2..pakcik aku slaku imam situ bg tazkirah sket kafiat smayang raya...maklum saja smyang raya setahun 2 kali..lpas tu spupu aku yg tahfiz ni naik jadi imam..pakcik aku dah tak larat sbb tua..spupu aku ni slalu jadi imam smyang jemaah dgn terawikh..tp smyang raya ni 1st time..Rakaat pertama ok je dgn takbir 7 kali..tp masuk rakaat kedua dia dgn laju nye baca fatihah..pak cik aku yg sorang lg slaku ayah dia..ckp subnallah kuat2..fuh sep baik dia dgr..klu tak smyang raya 2 kali kg aku.hahaha..

Lpas smyang raya kitaorang ziarah suadara mara dkt2 masjid tu..lastly posing tepi pantai..hee

Peace..Selamat Hari Raya..Maaf Zahir Batin





Monday, September 6, 2010

Kelantan the Land of Dinar & Dirham

This is the first time in the last 100 years, since the fall of the Ottoman Caliphate, when a Muslim government introduces Shariah Currency.  Indeed there has been four generations of Muslims who have not seen Gold Dinar and Silver Dirham; four generations of Muslims who have been divided into little national reservations and sentenced to permanent robbery first by local, then by international Masters of Riba; four generations of Muslims who haven’t known what is their Deen.  The introduction of Gold Dinar and Silver Dirham in the state of Kelantan is not a new idea or experiment, it is the return to the medium of exchange that has been known for 1400 years throughout Dar al-Islam as Money of Shariah taking its legislation from Allah’s Revelation and Rasul’s Sunnah.(http://www.dinarkel.com/index.html)


Best nye ade dinar mas ni..nk beli wat hantaran aaa..nnti bleh sebut aku terima nikahnya .............. dgn mas kawin 8 dinar emas tunai..mantap siii..lain dr yg lain.heee..sape nk dinar mas ni kawin ngn aku.huwahuwa..ni adalah harga bg dinar emas kelantan..

1/2 Dinar :: RM 296.5
1 Dinar :: RM 593
2 Dinar :: RM 1 186
5 Dinar :: RM 2 965
8 Dinar :: RM 4 744


1 Dirham :: RM 14
2 Dirham :: RM 28
5 Dirham :: RM 70
10 Dirham :: RM 140
20 Dirham :: RM 280